Проф. Норман Палмър: Не е нужно да бъдете професионални археолози или историци, за да допринесете..

Posted in Новини и събития

Проф. Палмър: Не е нужно да бъдете професионални археолози или историци,  за да допринесете за обогатяване на културното наследство. Законодателство, което разчита само на наказания, а не на поощрения и награди, не може да работи добре, убеден е именитият адвокат

Интервю на Светлана Петрова с проф. Норман Палмър специално за сайта на БНФМ

Не е нужно да бъдете професионални археолози или историци, а просто да имате страст към историята и страст към металдетектинга. С това можете да допринесете много за това -  откъде идвате и кои сте вие днес. Това заяви проф. Норман Палмър в участието си на кръгла маса на тема „Културно наследство, колекционерство и металдетектинг в България – ключови проблеми и законодателни аспекти”.
Дикусията бе организирана от Българска национална федерация по металдетектинг.
Проф. Норман Палмър е адвокат в Лондонската кантора Линкълнс, специализирана във вземания, свързани с културни ценности, и в посредничеството на спорове за културни обекти.
Командир на Ордена на Британската империя за заслуги към изкуството и правото, почетен съветник на британската кралица в знак на признание за работата му в тази област. Постоянен съветник на Националната галерия на Австралия.
Съветва правителства, културни институции, музейни куратори, колекционери на изкуството, превозвачи и застрахователи. Адвокат в множество случаи, включващи културни обекти и други ценни вещи.
.
Професор Палмър, какви са Вашите впечатления от това, което се случи на кръглата маса?
Цялостното ми впечатление от кръглата маса е, че има желание от всички страни да се работи за оптимизиране на насладата от културните ценности. Виждам, че има проблеми по прилагането на закона по отношение на културното наследство. Държавата не трябва да използва законите за престъпността, като ги прилага към културното наследство. Наказателният кодекс не трябва да бъде използван в подобен контекст. В Англия сме изработили закон, в който се посочва като престъпление, ако ти не докладваш, когато си намерил съкровище, но това е отделен закон. Глобяват се хората, които не докладват, и се насърчават почтените хора, които докладват. Законът изисква сътрудничество между всички поданици, както и сътрудничество между закона и гражданите. Хората трябва да имат доверие и да вярват в законодателството и съдебната система. Едно законодателство, което разчита само на наказания, а не на поощрения и на награди, може да се окаже не добре действащо законодателство и правна система. Закони, които не само наказват провинилия се, но дават и награди за честност,  се оказва доста успешни. В Англия това води до стимулиране все повече обекти да излизат на светло и да бъдат показвани, и цялото общество да им се наслаждава. В Европа и всички англоговорящи държави музеите  водят детайлна записка за всеки един експонат. Тази практика е успешна и хората имат доверие в музеите. Независимо какво е финансирането на един музей, той трябва да бъде много честен и отворен към хората,  и да бъде много прозрачен спрямо всичко, което се случва в него. Така че всеки един музей във всяка една държава трябва да каже първо какво притежава, какъв е произходът, трето - условията, при които е получил тези вещи, четвърто – процедурите, по които е бил придобит в самия музей, пето - дали тази процедура е била спазена стриктно и не на последно място - какви са последствията, ако тази процедура не е спазена. Ако един музей може да отговори на всички тези изисквания - това е добре, в противен случай хората ще изгубят вяра в тази институция. Музеите, като част от държавата, трябва да бъдат открити и честни спрямо хората, спрямо археолозите, спрямо хората, които намират някакви находки, и хората които ги посещават.
 
Има ли единно виждане по въпроса с правния статут на собствеността на ценностите, които са от особено значение за една страна?
 
Това е въпрос, който трябва да бъде отнесен и решен от правителството на страната. Политически въпрос - който се решава спрямо икономическата и политическата обстановка, кое е ценно за една страна. Тези предмети, които са много важни за всяка една национална история, трябва да принадлежат на държавата. Това е важно поради две причини, първо - за да знае всеки един човек от страната, че когато нещо бъде намерено, то  принадлежи на цялата държава, а не на отделен индивид. Но държавата не трябва само да притежава предмета, ние в Англия го наричаме да има право на притежание на тези вещи. Няма никаква причина държавата, в случай че й е предадено някакво съкровище, тя да вземе този предмет, но да възнагради човека, открил това нещо, стига да не е направено по престъпен начин. За да може механизмът да проработи, държавата трябва да има добри закони. Закони, които могат да работят не само на местно ниво, а да бъдат уважавани и от други държави на международно ниво, за да могат да работят съвместно.
 
Има ли лостове за хармонизиране на българското законодателство с европейското?
 
Не съм аз човекът, който ще критикува правителството и българските закони. Имам голямо уважение към новите членки на Европейския съюз и това, което те се опитват да направят. Задачата по принцип е трудна, и става по-трудна поради липсата на икономически ресурси в страните. За да може българският закон да работи в международен аспект и да бъде уважаван, е важно хората, които пишат и прилагат закони, да видят какво правят останалите държави, за да защитят своето културно наследство. И да видят как работят законите в другите държави.
 
Как бихте коментирали липсата на регламентиран пазар на културни ценности в България?
 
Един криминолог би казал – фактът, че няма легален пазар, води до това, че има нелегален такъв. Аз не зная до каква степен е вярно това в България. Трябва да се вземе пример от държава като Англия, където хората докладват за намерени ценности и само за една година около 300-400 обекта стават собственост на държавата и се експонират в различни музеи в страната. По-добре да има регламенти, при  които човек, който е открил нещо, да го предаде на държавата. По този начин държавата се обогатява. Едно от нещата, които получава България с членството си в Европейския съюз е, че може да се запознае с много правни примери от различни законодателства и да почерпи опит от тях. България трябва да оцени това, че в Западна Европа хората са много положително настроени към нейната културата и към културното й наследство. Да се потърсят съвети на английски адвокати, и от други държави, разбира се, за да се види има ли паритет, координираност между българската система и принципи, и тези в останалата част на Европа.
 
Какво е характерно за добрия закон за културното наследство?
 
Първо - трябва да бъде много ясен. Законите се правят заради хората, а не обратното. Законът трябва да бъде постоянен. Законът трябва да бъде еднакъв и той трябва да бъде спазван както от правителството, така и от хората, да има еднаква тежест и към едните, и към другите. Законът трябва да бъде честен. Не трябва да наказва хора, които не са нечестни. Законът трябва да бъде ценен и уважаван в международен контекст, защото ние сме в Европа и имаме Конвенция за защита на човешките права. Хората, към които се прилага закона, трябва да вярват в него и да му имат доверие. Законът трябва да има обществена подкрепа - ако няма, независимо дали е много добър или лош, хората няма да го зачитат и спазват. Ето защо един добър закон трябва да бъде насочен към различните групи, засегнати от него, а не само към една конкретна група, и съответно да съчетава интересите на всички групи. Така че ние трябва да споделяме информация от гражданите към правителството и държавата, и обратно. Един добър закон също така би трябвало да бъде подкрепен от образователната система. Хората трябва да бъдат образовани, че тези вещи са част от културното наследство и принадлежат на всички. Трябва да ценят това свое право и да бъдат информирани за него. Всяко дете в училище трябва да може да има правото да види тези предмети от неговата история. Ще бъде много трудно да се постигнат тези амбиции, освен ако не се изработят такива закони, които да позволяват на всеки един човек да се докосне до своето минало и да поощряват всеки, който е допринесъл за намирането на ценности за страната. И последно - трябва да има разбиране от тези, които се занимават с металдетектинг, за това какви са притесненията на археолозите. Археолозите от своя страна да видят защо хора, които не им е това професията, имат интерес да търсят и да споделят с останалите хора в държавата нещата, които са намерили. Някъде в Библията пишеше - когато аз тръгнах към тебе да те видя, ти тръгна към мене…И точно това трябва да се направи - да се срещнат интересите някъде. Това трябва да е отношението на една държава към своето културно наследство.
 
2rgthththt

 

Металдетектинг събор в Крайморие 6 - 8 септември 2013 г.

Posted in Новини и събития

Заповядайте на металдетектинг - събор в Крайморие от 6 до 8 септември 2013 г. Събитието се организира от Бургаския клуб по металдетектинг и се провежда за втора поредна година. За повече информация следете темата във форума на БНФМ 

Несъвършени норми от Закона за културното наследство и изкривеното им тълкуване в наказателните дела

Posted in Новини и събития

/правни аспекти/

Автор:  Адв. Георги Георгиев, Стара Загора.

Статията е предоставена от интернет-сайта www.sgeorgiev.com и е  защитена от Закона за авторското право и сродните му права.

Част I

През последните четири години прокуратурата е повдигнала десетки обвинения, срещу собственици и колекционери на старинни вещи, останали им в наследство като родова памет от техните родители, баби и дядовци. В почти всички от случаите окръжните съдилища постановяват осъдителни присъди, като в тези случаи закона предвижда лишаване от свобода до шест години и глоба от три хиляди до петнадесет хиляди лева.

Национална инициатива "За нов закон за културното наследство" подкрепена от 5415 български граждани

Posted in Новини и събития

До г-н Михаил Миков,

Председател на Народното Събрание

на Република България

Особено мнение на съдия Калин Калпакчиев относно присъдата на Боян Минков от Софийски апелативен съд

Posted in Новини и събития

Особено мнение на съдия Калин Калпакчиев

Не споделям част от аргументите, изложени в мотивите на присъдата на мнозинството от състава, както и част от крайните заключения и резултата от второинстанционната съдебна проверка на присъдата на Окръжния съд – В..

Изразявам пълно съгласие относно отразената в мотивите фактология, както и се солидаризирам с мотивите в тази част от присъдата, с която подсъдимият Б. И. е признат за невинен за това, да е държал в периода от 2002 г. до 10.04.2010 г. инкриминираните 156 броя археологически обекта, както и в оправдателната част на присъдата, с която се приема, че инкриминираните движими вещи не представляват национално богатство.

Особеното ми мнение се отнася единствето и само до осъдителната част на присъдата и то по следните принципни съображения, отнасящи се до тълкуването на закона:

Основното ми и съществено възражение срещу осъдителната част на присъдата се свежда до убеждението ми, че инкриминираните 156 движими вещи нямат характер на археологически обекти, поради което възведеното срещу подсъдимия И. обвинение е обективно несъставомерно.

Предмет на престъпленията по чл. 277а-278б от раздел първи на глава осма на особената част на НК могат да бъдат обекти на материалното културно наследство, като „археологически обект”, „културна ценност” или „документ от Националния архивен фонд”.

При всички положения наличието или липсата на признаците на определено понятие, определено в закона, е правен, а не експертен въпрос и може да бъде разрешен единствено и само от съда, който разглежда делото.

Съдържанието на понятията „археологически обект” и „културна ценност” не са легално определени в НК, а са дефинирани в Закона за културното наследство. Поради това разпоредбите на чл. чл. 277а – 278б НК се явяват бланкетни и се изпълват със съдържание относно признака предмет на престъплението от съответните разпоредби на този закон. Предмет на престъплението по чл. 278, ал. 6 НК е археологически обект по смисъла на чл. 146, ал. 1 Закон за културното наследство (ЗКН). Обн., ДВ, бр. 19 от 13.03.2009 г., в сила от 10.04.2009 г.; изм. с Решение № 7 от 29.09.2009 г. на Конституционния съд на РБ – бр. 80 от 9.10.2009 г.; изм. и доп., бр. 92 от 20.11.2009 г., в сила от 20.11.2009 г., изм., бр. 93 от 24.11.2009 г., в сила от 25.12.2009 г., бр. 101 от 28.12.2010 г., изм. и доп., бр. 54 от 15.07.2011 г., изм., бр. 15 от 21.02.2012 г., бр. 38 от 18.05.2012 г., в сила от 1.07.2012 г., бр. 45 от 15.06.2012 г., в сила от 1.09.2012 г.

Според чл. 146, ал. 1 в редакцията на ДВ, бр.19/2009 г., която е била в сила към края на инкриминирания период 11.02.2011 г., „археологически обекти са всички движими и недвижими материални следи от човешка дейност от минали епохи, намиращи се в земните пластове, на тяхната повърхност, на сушата и под вода, за които източници на информация са теренните проучвания.”

1. От легалната дефиниция на законовия текст следва, че основен атрибутивен белег на понятието „археологическа обект”, е необходимостта източник на информация за тези обекти да бъдат теренните проучвания. Формулировката на текста показва, че друг източник на информация за вещите, представляващи археологически обекти, освен теренните проучвания е невъзможен. Този извод е още по-налагащ се при историческото тълкуване на нормата. В следващо инкриминирания период изменение на чл. 146, ал. 1 ЗКН, изрично е добавено в края на текста, че теренните проучвания са основен източник на информация за вещите, представляващи археологически обекти. Това означава, че преди законодателната промяна, теренните проучвания са били единствено възможния източник за събиране на информация за археологическите обекти.

2. Понятието и реда за разрешаване и извършване за теренни проучвания е легално дефинирано и уредено в чл. 147 и сл. ЗКН, а също и в специална наредба на министъра на културата - Наредба № Н-00-0001 от 14.02.2011 г. за извършване на теренни археологически проучвания, издадена от министъра на културата, обн., ДВ, бр. 18 от 1.03.2011 г., в сила от 1.03.2011 г., изм. и доп., бр. 30 от 17.04.2012 г., в сила от 17.04.2012 г.

Анализът на относимите нормативни текстове установява, че теренните проучвания са специализирана дейност, която е подложена на разрешителен режим и се свежда до извършване на археологически разкопки, осъществявани от специалисти археолози при условията, способите и параметрите, указани в разрешението на министъра на културата или оправомощено от него лице.

По настоящето дело не съществуват положителни доказателства, от които да се установи, че инкриминираните движими вещи са придобити, в резултат на теренни проучвания. Поради това предмета на деянието няма качество на археологически обект. Да се приеме, че информацията за археологическите обекти може да бъде придобита и по друг начин, а не само чрез теренни проучвания, означава да се тълкува разширително закона, което ще доведе до ангажиране на наказателната отговорност на дееца. Подобен подход е принципно недопустим в материалното наказателно право, доколкото наказателната отговорност не може да се обосновава с корективно или разширително тълкуване на закона.

3. Съставите на престъпления по наказателния закон в чл. 277а – чл. 278б НК боравят освен с понятието археологически обект, но също и с понятието културна ценност.

Понятието за културна ценност е легално дефинирано в чл. 2, ал. 1 ЗКН, като част от културното наследство, което „обхваща нематериалното и материалното недвижимо и движимо наследство като съвкупност от културни ценности, които са носители на историческа памет, национална идентичност и имат научна или културна стойност.”

От новата разпоредба на чл. 2а, ал. 1, която е идентична с действащата към разглеждания период норма на чл. 146, ал. 1 ЗКН следва, че археологическите обекти са вид на по-общото родово понятие за културна ценност. Логиката на законодателната уредба сочи, че всички културни ценности, които са археологически обекти задължително са публична държавна собственост. За разлика от това положение, културните ценности могат да бъдат както държавна, така и общинска или частна собственост. Нещо повече, тълкуването на чл. 2а, ал. 3 ЗКН насочва към извода, че онези движими вещи, които са придобити по давност са културни ценности частна собственост, доколкото по силата на закона е невъзможно археологически обекти да се придобиват по давност и винаги без изключение са публична държавна собственост.

В тази насока е важно да се посочи, че разглежданият въпрос е бил предмет на специално обсъждане в Решение № 7 от 29.09.2009 г. на Конституционния съд на РБ – бр. 80 от 9.10.2009 г. В цитираното решение се проследява развитието на правната уредба във връзка с възможността да се придобиват по давност и правото на собственост върху вещи, представляващи движими културни ценности. Приема се, че „всеки от притежателите на движими археологически културни ценности на законово основание може да се счита за техен собственик по давност, защото ги е придобил с непрекъснато владение в продължение на пет години, както постановява чл. 80, ал. 1 Закона за собствеността. Единствено, ако владението върху съответната движима вещ е придобито чрез престъпление, не може да се прилага институтът на придобивната давност - чл. 80, ал. 2 от Закона за собствеността.”

В материалите по делото не се съдържат доказателства, които да установяват подсъдимият И. да е установил фактическа власт върху инкриминираните движими вещи чрез престъпление.

Освен това с посоченото по-горе решение на Конституционния съд се приема, че „конституционно недопустимо е от позициите на принципа на правовата държава законодателят впоследствие да налага неблагоприятни последици за правните субекти, които са действали точно в съответствие със съществуващата нормативна уредба. Когато със закон е предоставена възможност на гражданите да придобият по давност определена категория вещи - движими археологически културни ценности, не може с последващ закон да се прогласи неприложимост на тази давност при установяването на правото на собственост върху тях..” В резултат от конституционния контрол разпоредбата на параграф 5, ал. 2 и 3 ЗКН е обявена за противоконституционна.

В този смисъл доколкото, е установено по делото, че подсъдимият е установил владение върху инкриминираните движими вещи най-късно към 2002 година, то към момента на влизане в сила на ЗКН, с ДВ, бр. бр. 19 от 13.03.2009 г., в сила от 10.04.2009, той е бил станал собственик на вещите на основание придобивна давност, тъй като е упражнявал петгодишно непрекъснато владение.

Според логиката и принципите на закона е недопустимо съществуване на археологически обекти, които да са частна собственост. По силата на чл. 146, ал. 2 (отм), а сега чл. 2а, ал. 1 ЗКН археологическите обекти са безусловна публична държавна собственост.

Поради изложеното считам, че инкриминираните движими вещи имат статута на културни ценности, а не на археологически обекти по смисъла на ЗКН.

4. Тъй като приемам, че инкриминираните движими вещи не са археологически обекти, а културни ценности, то в случая не важат изискванията за задължителна идентификация и регистрация, което е неотменим съставомерен признак от обективна страна. Така според чл. 97, ал. 3 ЗКН физическите и юридическите лица могат да поискат тяхната идентификация от съответния по тематичен обхват държавен или регионален музей. Такава идентификация и регистрация е задължителна само при извършване на сделки с движими културни ценности, каквито подсъдимия не е извършвал.

Като се имат предвид посочените принципни аргументи смятам, че внесеното срещу подсъдимия И. обвинение е за несъставомерно деяние, поради което единственият законосъобразен изход от делото е постановяване на изцяло оправдателна присъда, в какъвто смисъл въззивният съд следваше да приеме протеста на прокурор от ОП-В. за неоснователен и да потвърди изцяло протестираната присъда на ОС-Видин.

Доколкото за част от инкриминирания период - след 11.04.2010 г. до 11.02.2011 г., мнозинството от съдебния състав прие наличие на извършено престъплене по чл. 278, ал. 6, изр. 2, вр. с изр. 1 НК, считам, че поради липса на годен предмет на престъпление, следваше да се потвърди оправдателната присъда и в тази част, поради което подписах присъдата с особено мнение.

съдия:(К.К.).

 

Контакти

Илия Илиев

Председател на Българска национална федерация по металдетектинг

Ловеч 5500

Ул. Цар Освободител 33, ет. 2, ап. 3

Тел. 0898584502

Електронна поща: info@metaldetecting.bg

Иван Джендов

Заместник-председател на Българска национална федерация по металдетектинг

Тел. 0887933802

Георги Георгиев

Адвокат

Тел. 0887721898