Slavitoooo писа:
Както забелязвате от време на време пускам разни теми които са извън орбитите на общоприетите знания , догми и стандарти на съвременният свят , такава е и следващата тема за Александър Македонски всички знаем ,че той е грък но дали това е точно така ?
www.actualno.com/columnist/article/268/author_id/29
Да е поразвием ли тая темичкаааа?
"Slavitoooo написа-всички знаем ,че той е грък .........Всъщност,не знам дали въобще някой,някога го е смятал за грък,щото и са мите елини не са го смятали един от тях.
.
За народността на македонците е станало дума още в V в. пр[еди] Хр[иста]. Херодот пише, че македонският княз Александър I се считал за елин. Добре, но гърците не са го считали за такъв, и когато Александър поискал да вземе участие в Олимпийските игри, те му отказали, защото тия игри били само за елини, а не и за варвари, какъвто бил Александър. Това го накарало да докаже, че е елин, и доказал, че е елин, защото е от аргийски произход. Но и с това той не доказа, че е принадлежал на елинската раса, защото аргийците не са били елини, а само спечелени за елинската култура. Още Изократ (Paneg. 50), който е живял в V в. пр[еди] Хр[иста], пише, че с името елини не се е означавал родът или родовият произход, а духът, убеждението и възпитанието. Поради това като елини са били означени и люде, които расово не са спадали към елините, но са държали за тях или, просто изразено, били са гъркомани. Тук, обаче, става дума за расов произход. Старите гърци са считали Александра за негрък от расово гледище, но, като видели, че той изразява гръцки убеждения, приели го в игрите.
Въпреки това допускане на Александра I в Олимпийските игри, старите гърци са продължавали да считат македонците и техните князе за варвари.
Демостен, за пр., е считал македонците за варвари, или за негърци. Но понеже някои възразяват, че той правел това по политически съображения, нека обърнем внимание на самите негови изрази. В своята Олинтска реч (III, 16) той се провиква: „Не е ли Филип неприятел..., не е ли варварин!”
Демостен не би питал тъй своите слушатели, ако не е очаквал положителен отговор, че Филип е варварин. По-нататък в същата реч Демостен казва, че във време на Аристида, Никия и Перикла македонските царе са се повинували на елините, както подобава на варвари - спрямо елини. (Olinth, 24). След това Демостен представлява Филипа не само като неприятел на Атина, но и като неприятел на елинизма. Като укорява обичая на своите съотечественици нищо да не правят, а само да питат за новини, той веднаж казва:
„Има ли нещо по-ново от това, гдето един македонец поразява атиняните и се разпорежда с онова, което принадлежи на елините?” (Ф. П. IV, 10). А в друга една реч той казва, че Филип нарушавал мира с атиняните и заговарял против всички елини (Ф. П. 1). А в третата си реч против Филипа той казва:
„Филип върши неправда не само на нас, атиняните, но и на всички други елини.” (Ф. Ш. 1.)
От казаното се вижда, че македонците не са считани за елинско племе. Най-добре е изтъкнал това Демостен със следните думи:
„И това знаете вие, атиняни, че всичко онова, което елините са претърпели от лакедемонците или от нас (атиняните), това, прочее, им стана от истински синове на Елада... Такъв не е случаят с Филипа. Филип, който не само че не е грък и няма нищо общо с гърците, но не е поне един варварин из една почетна земя, а е недостоен македонец, отгдето някога нито годен роб (слуга) можеше човек да си купи.” (Ф. III, 7)
От всичко това се вижда, че македонците не са били членове на елинската раса.
Но и самите македонци не са се считали за членове на тая раса. Плутарх ни разправя, че Александър Велики във време на похода си в Азия, за да покаже своята вежливост към атиняните, изпратил им плячка из Азия със следния надпис:
„Александър, Филиповият син, и елините” (Плут., Алекс. 10, 6). Той прави, прочее, разлика между себе си и елините. Ясно е, че Александър е считал елините за друг народ.
Това се вижда и от факта, че той се е сношавал с варварите, посредством Хефеста, а с елините посредством Кратера. Считал е значи елините за друг народ. След това Плутарх пише, че във време на каранията си с Клита Александър извикал телохранителите си по македонски (Алекс. 51). А като описва срещата на Евмена с македонските войници, Плутарх (Евмен 14) пише, че войниците го били поздравлявали на македонски език. Македонският език не е бил, значи, гръцки език. Курциус пък ни разправя следната сцена от съденето на Филота, един от приближените на Александра:
„Царят (Александър) отправи погледите си към Филота и каза: Македонците са решили да те съдят. Питам те, ще искаш ли да говориш с тях на роден език? Филота отговори: „Освен македонците тук има твърде много свидетели, които, чини ми се, по-лесно ще разберат моите думи, ако си послужа със същия език, на който ти тъкмо-що говори, което ти, мисля, направи поради това, за да може твоята реч да се разбере от повече люде.” След това Царят каза: „Виждате ли, Филота мрази даже бащиния си език, защото той сам отказва да се изразява на него. Но той може да говори, както ще, вие, обаче, ще да знаете, че той се е отдалечил както от нашите обичаи, тъй и от нашия език.” (Курциус Руфус 6, 36)
От приведеното ясно се вижда, че македонците не са се считали за гърци. Техната интелигенция е знаяла и гръцки, защото гръцкият език е бил най-разпространеният език тогава, за да се сношава с външния свят; гръцка, обаче, тя не е била.
Понеже нито гърците са считали македонците за гърци, нито македонците сами са се считали за гърци, какви са били тогава македонците?
www.sitebulgarizaedno.com/index.php?opti...4-09-14-13&Itemid=61